Begeleidingsvormen

Ambulante Begeleiding

Het (her)vinden van grip op het leven én grip houden is niet altijd eenvoudig. Dit kan extra lastig zijn voor iemand met psychiatrische kwetsbaarheid en/of psychosociale problemen. We weten dat het leven van cliënten vaak gepaard gaat met persoonlijke hindernissen en of sociale en maatschappelijke obstakels. Goed aansluiten bij de persoon vergt dikwijls ook een stress-sensitieve werkwijze, gezien de gevoeligheid die nodig is voor de (dikwijls chronische) stress waar veel cliënten mee te kampen hebben, waardoor regulatieve functies negatief beïnvloed worden, en de sporen die vroegere trauma’s mogelijk hebben achtergelaten.

Iedereen heeft eigen krachten en kwetsbaarheden. Recovery Groep ondersteunt en begeleidt cliënten bij elke fase in het herstelproces en de worstelingen die zij dagelijks doormaken. Dit doen we vanuit het vertrouwen dat iedereen talenten bezit om te leren, te groeien en te veranderen. Cliënten geven we daarom de regie over hun eigen begeleiding. We betrekken hen bij elke stap in het proces. Zij kunnen er op vertrouwen dat de Recovery Groep toegankelijk en beschikbaar is als zij ons nodig hebben. We blijven ons voor iedereen inzetten, ook als het moeilijker wordt.

Specialistische begeleiding

De Recovery Groep biedt specialistische begeleiding bij:

  • Omgaan met psychische/psychiatrische gevoeligheden
  • Begeleiding van mensen met dubbele of triple diagnose problematiek
  • Begeleiding van mensen met Autisme Spectrum Problematiek
  • Begeleiding van mensen binnen het gerechtelijk kader
  • Verzamelproblematiek (hoarding)
  • Ouder(s) met psychische problematiek

Wachtlijstbegeleiding

De Recovery Groep biedt wachtlijstbegeleiding wanneer er naast de behandelvraag een risico is op sociale en/of maatschappelijke teloorgang, of wanneer dit gesignaleerd wordt door de behandelende organisatie tijdens een oriëntatie of intake. Tijdens het wachten op behandeling kunnen psychische klachten behoorlijk toenemen, zeker als men er alleen voor staat. Hulpvragen die een beroep kunnen doen op het sociaal domein worden met onze wachtlijstbegeleiding vroegtijdig aangepakt. Dit betekent dat iedereen met een zorgvraag actief aan herstel werkt in plaats van passief te moeten wachten op behandeling binnen de GGZ. De Recovery Groep onderscheidt zich door jarenlange ervaring met multicomplexe problematiek binnen het sociaal domein en de ggz. Hierdoor kunnen wij snel scherpstellen welke hulpvraag valt onder behandeling en welke onder het sociaal domein.

Bemoeizorg

De Recovery Groep biedt ook bemoeizorg. Hierin wordt zoveel mogelijk een plan van aanpak gevolgd. Stapsgewijs zorgen we ervoor dat er contact wordt gelegd en een relatie wordt opgebouwd met de zorgmijder(s) zodat er ondersteuning kan worden geboden en een plan wordt gemaakt voor overdracht aan en monitoring door ook andere hulpverleningsinstanties. De precieze invulling van dit plan verschilt in de context en het type kwetsbare mensen.
Waarom deze groep mensen niet eerder in contact komt met de juiste zorg- of hulpverlening, verschilt van persoon tot persoon. Sommigen zijn zich er niet van bewust dat er een probleem is ontstaan, terwijl zij toch de grip op het dagelijkse leven verliezen. Anderen denken dat hun situatie uitzichtloos is en ze niet te helpen zijn. Ook het actief vermijden van zorg, om welke reden dan ook, komt veel voor. De Recovery Groep gaat actief de verbinding aan.

7 stappen van bemoeizorg

  1. Onderzoek van de melding. We brengen de situatie in kaart en stellen mogelijke zorgwekkende problemen vast.
  2. Het leggen van contact. We maken op een respectvolle en delicate wijze contact en maken duidelijk dat iemand profijt kan hebben van bemoeizorg.
  3. Indien mogelijk bouwen we een relatie op. Hulp van de Recovery Groep is altijd vrijwillig en kan alleen effectief zijn wanneer deze wordt geaccepteerd door de hulpbehoevende. De hulpverlener moet het vertrouwen winnen van de zorgmijder.
  4. We stellen een begeleidingsplan op. Brengen op praktische wijze verbetering aan in de situatie van de zorgbehoevende, waardoor een meer stabiel leven ontstaat.
  5. Brengen praktische verbeteringen. Voeren het opgestelde begeleidingsplan uit en zorgen dat dankzij de juiste interventie een betere kwaliteit van leven ontstaat.
  6. Bereiden een overdracht voor. Nemen contact op met hulpverleners van andere, reguliere instanties en bereiden zo nodig een overdracht van de hulpverlening voor. Dit is alleen mogelijk wanneer de situatie van een zorgmijder in zoverre is geholpen dat iemand nu wel hulp van andere instanties zoals de GGZ kan en wil accepteren.
  7. Monitoren progressie en nazorg. Ons bemoeizorgteam zal vaak nog enige tijd in de gaten houden of de zorgmijder terugvalt in oude patronen.

24/7 bereikbaarheidsdienst

(In ontwikkeling) Indien een hulpvrager behoefte heeft aan ondersteuning buiten kantoortijden, maar niet terechtkan bij eigen begeleider of begeleidende organisatie dan is het via onze bereikbaarheidsdienst mogelijk om 24/7 een beroep te doen op contact. Op deze manier hoeft er geen eigen bereikbaarheidsdienst te worden georganiseerd. Medewerkers worden zo ontlast en tegelijkertijd biedt het hulpvragers toch de mogelijkheid om dag en nacht een begeleider te kunnen bellen in noodsituaties. Bij voldoende aanmeldingen gaan we van start.
Informeer naar de mogelijkheden.