Klachten & Geschillen

Ik heb een klacht

Wij doen er natuurlijk alles aan om u de zorg te geven die u nodig hebt en die u past. Het kan voorkomen dat deze zorg niet naar uw wens is, of dat er iets gebeurd is waar u niet blij mee bent. Wanneer u niet tevreden bent over de zorg die u krijgt en u hier wat aan wilt doen, dan kunt u een klacht indienen.

Wanneer u een klacht heeft, geeft u dat aan bij de begeleider of leidinggevende. Vindt u dit moeilijk of wil u dat liever niet, dan kunt u vaak ook nog terecht bij een vertrouwenspersoon van de zorginstelling of een (onafhankelijke) klachtenfunctionaris.

Klachtenportaal Zorg

Kan de klacht niet met uw begeleider of leidinggevende opgelost worden of wilt u dat niet, dan kunt u hem altijd indienen bij een klachtencommissie. Dit doet u door naar hen te schrijven of te e-mailen. Recoverygroep.nl werkt met de klachtencommissie van Klachtenportaal Zorg. Deze commissie bestaat uit onafhankelijke professionals die uw klacht onderzoeken en op basis van hun onderzoek een advies geven aan u en de zorginstelling.

Heeft u uw klacht of onvrede opgestuurd, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden om deze in behandeling te nemen en welke procedure daarbij past. Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, nemen zij contact met u op om het volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt.

Wilt u advies over hoe u om kunt gaan met een situatie waar u ontevreden over bent? Ook dan kunt u contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. U start dan nog geen procedure op.

Geef uw klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg. U kunt ook een e-mail sturen aan info@klachtenportaalzorg.nl. Weet u niet welke klachtenprocedure voor u geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg u mee helpen. Het doel blijft het oplossen van onvrede en klachten.

Klachtenregeling bij de zorginstelling

Heeft u een klacht over een van de bij Recoverygroep.nl aangesloten zorgaanbieders, meldt deze dan ook altijd bij de zorginstelling zelf. Net als Recoverygroep.nl, zijn veel zorginstellingen aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie. Bij hen kunt u ook altijd uw klacht indienen.


Welke klachtenprocedures zijn er?

Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz)

Bestaat uit:

  • Een klachtenprocedure en/of bemiddeling door een onafhankelijke klachtenfunctionaris;
  • Toegang tot de Geschillencommissie KPZ, voor een bindende uitspraak over een behandelde klacht. U kunt de klacht als geschil voorleggen aan de geschillencommissie als u niet tevreden bent over de door ons geboden oplossing na het doorlopen van de klachtenprocedure.

Wkkgz zorg is alle zorg, denk aan Wlz en Pgb zorg. Uitgesloten zijn: Jeugdzorg vallend onder de Jeugdwet, onvrijwillige/gedwongen zorg (hier gelden Wzd en Wvggz) en WMO zorg bij zorgaanbieders die uitsluitend WMO zorg bieden.

Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)

Bestaat uit:

  • Een klachtencommissie die na hoor en wederhoor een uitspraak doet over de mate van de gegrondheid van een klacht.

De WMO-procedure wordt alleen gevoerd als de zorgaanbieder uitsluitend Wmo zorg levert en de gemeente van mening is dat deze klachtenprocedure volstaat. Anders wordt de Wkkgz procedure gevolgd.

Jeugdzorg vallend onder de Jeugdwet

Bestaat uit:

  • Rechtstreekse toegang tot de klachtencommissie Jeugdzorg voor een uitspraak over de gegrondheid van een klacht (of onderdelen daarvan) aangevuld met een advies aan de zorgaanbieder;
  • Klachtenportaal Zorg biedt altijd bemiddeling aan voor klagers die verwachten dat de klacht op die wijze opgelost zou kunnen worden.

Wet Zorg en dwang, de Wzd

Bestaat uit:

  • Een klachtencommissie die binnen 2 tot 4 weken een uitspraak doet over de maatregel waar de klacht over gaat.

De Wzd is van toepassing als er onvrijwillige zorg wordt geleverd aan mensen met een verstandelijke beperking, of een psychogeriatrische aandoening. De zorgorganisatie dient een Wzd beleid te voeren en daarin deze klachtenregeling als extra optie te hebben gekozen.