Volwassenen met een complexe en meervoudige ondersteuningsvraag
Deze cliënten zijn vanwege psychische of psychosociale problemen niet in staat op eigen kracht, met gebruikelijke hulp, met mantelzorg, met hulp van zijn sociale netwerk of gebruikmakend van voorliggende voorzieningen, zich te handhaven in de samenleving. Er is bij deze doelgroep sprake van perspectief op vergroten van de zelfstandigheid.
Het traject individuele begeleiding omvat ondersteuning die wordt geboden aan volwassenen met uiteenlopende problematieken of beperkingen, zoals:
- Psychische of psychiatrische klachten
- Verslavingsproblematiek
- Licht Verstandelijke Beperkingen
- Autisme Spectrum
- Verzamelstoornis
- (Een combinatie van bovenstaande problematieken komt vaak voor).
Doelen binnen de ondersteuning
- De cliënt leert/versterkt (sociale) vaardigheden die nodig zijn om zo zelfstandig mogelijk te functioneren en participeren;
- De cliënt leert omgaan met zijn/haar psychische beperkingen/probleemgedrag;
- De cliënt krijgt ondersteuning/activiteiten aangeboden die passen bij zijn/haar ondersteuningsvraag;
- De cliënt ervaart geen sociaal isolement;
- De cliënt maakt minder gebruik van professionele zorg en zoveel mogelijk gebruik van het voorliggend veld/sociaal netwerk;
- De cliënt heeft een dagritme en zinvolle daginvuling (groepsbegeleiding).
Volwassenen met een langdurige ondersteuningsvraag
Doelen binnen de ondersteuning
Volwassenen die door de aard van hun beperking of vraagstukken, langdurig minimale ‘professionele’ ondersteuning nodig hebben op één of meerdere levensdomeinen. Ondersteuning is gericht op het stabiel krijgen en houden van de situatie in de eigen woonomgeving. In de praktijk kan tijdelijk geen ondersteuningsbehoefte zijn, een intensievere, ondersteuningsbehoefte of juist een beperktere ondersteuningsbehoefte (laagfrequent). Inzet van ondersteuning is sterk onderhevig aan de behoefte van de volwassene. Aanleren is in de meeste situaties niet meer mogelijk. Vaker is sprake van het overnemen van taken.
Doelen
- Zinvolle daginvulling.
- Uitstroom naar voorliggend veld/sociale basis;
- Afschalen naar een begeleiding op afstand (BOA)
- Aanleren/versterken van vaardigheden die nodig zijn om zo zelfstandig mogelijk te functioneren en participeren